BH sedmice inženjerstva – BH SEDMICE INŽENJERSTVA – IZBOR ZA NAJBOLJI PROJEKAT / PROIZVOD – MADE IN BIH

ORGANIZATOR IZBORA

KulturaMedia Sarajevo, organizator VI Međunarodnih „BH sedmica inženjerstva“, u saradnji sa DOO Colossem Tuzla, Udruženjima inženjera u BiH, Udruženjem poslodavaca Federacije BiH provodi izbor za najuspješnije proizvode, projekte, inovacije, zelene inovacije i tehnologije „Made in BiH“s ciljem osviještenosti i povezivanja inženjerske i privredne zajednice u predstavljanju najuspješnijih projekata, proizvoda, inovacija, zelenihinovacija i tehnologije u 2023. godini.

PREDMET IZBORA
„Made in BiH“ priznanje ističe najbolje BH inženjerske projektne ideje, timove, proizvode, inovacije, zelene inovacije i tehnologije. Ovo priznanje treba da inspiriše sve inženjere da prezentiraju svoja inženjerska rješenja i inovacijje i pokažu svoju tehničku izvrsnost.

„Made in BiH“ je, prije svega, priznanje za inženjerski projekat ili proizvod izveden / proizveden u BiH u različitim oblastima inženjerskog djelovanja za 2023.godinu. To je najveće nacionalno priznanje koje jedan inženjerski projekat/proizvod može dobiti u BiH.

Prezentacijom uspješnih proizvoda, projekata, inovacija, zelenih inovacija i tehnologija „Made in BiH“, želimo istaknuti doprinos i značaj koje ti projekti imaju na poboljšanje života svih građana BiH, zapošljavanje i privredni razvoj i globalni uticaj na BiH u cjelini.

TAKMIČARSKE KATEGORIJE
– Inovacije, istraživanje i razvoj novih proizvoda
– Proizvodni inženjering : Automatizacija i robotizacija industrijskih postrojenja
– Održivi razvoj: energetika, voda, bioresursi
– Zelene inovacije i tehnologije: inženjeri koji su razvili inovativne zelene kategorije, kompanije usmjerene na zelena rješenja, kompanije koje pokreću održivi tehnološki napredak,
– Telekomunikacije
– Infrastruktura: putna, vodosnabdijevanje, urbanizacija naseljenih mjesta
– IT industrija
– Kreativna industrija: Koncepti i kreativni dizajn
– Mobilnost i transport
– Studentski projekti
– Ostalo

Metrikon – pametna aplikacija za održavanje strojeva-opreme- imovine

Kategorija : IT industrija
Neuros d.o.o.

Metrikon je softverski alat namijenjen organizaciji i upravljanju aktivnostima održavanja proizvodnih strojeva, transportnih vozila i drugih oblika imovine. Namijenjen je poduzećima koja interno provode aktivnosti održavanja kao što su poduzeća koja se bave proizvodnjom i poduzećima koja pružaju profesionalne usluge održavanja svojim klijentima kao što su servisna poduzeća. Metrikon pruža mogućnost boljeg planiranja, praćenja i optimizacije aktivnosti održavanja imovine, što može rezultirati poboljšanjem učinkovitosti, smanjenjem troškova i minimiziranjem zastoja u radu imovine.

Osnovne funkcionalnosti Metrikona su planiranje i izvršenje radnih naloga održavanja, upravljanje skladištem rezervnih dijelova i uvid u razne metrike odnosno ključne pokazatelje uspješnosti u održavanju. Metrikon je razvijen imajući na umu potrebu da se osobama koje provode aktivnosti održavanja olakša provođenje tih aktivnosti na način da korisničko sučelje bude jednostavno za koristiti, da sve informacije koje se tiču održavanja budu na jednom mjestu i da se ubrza komunikacija među dionicima u održavanju.

Metrikon je moguće integrirati sa postojećim informatičkim sustavima poduzeća kao što je ERP (enterprise resource planning) i sa drugim hardversko-softverskim sustavima kao što je proizvodna linija putem PLC-a (programmable logic computer). Metrikon se koristi najmodernijim mjerama za uspostavu i održavanje sigurnosti sustava i zaštite spremljenih podataka  od neovlaštenog pristupa, krađe i kompromitiranja. Osobnim podacima se upravlja u skladu sa GDPR regulativom, a sama infrastruktura na kojoj je smješten Metrikon udovoljava SoC 2 Type II standardu za kibernetičku sigurnost.

Za potrebe organizacije i upravljanja aktivnostima održavanja Metrikon koriste poduzeća koja se bave proizvodnjom aluminijskih panela kao što je Emerus d.o.o., proizvodnjom visokonaponskih kabela kao što je TT Kabeli d.o.o., prodajom robe široke potrošnje kao što je lanac supermarketa Nameks d.o.o., proizvodnjom i servisom rashladnih komora kao što je Frigoterm d.o.o.

DERUBIS CARAVAN SERIES 7

Kategorija: Mobilnost i transport
DERUBIS CARAVANS d.o.o.

S gotovo 30 godina iskustva u brodograđevnoj industriji, naš je prioritet uvijek bio poboljšati sigurnost, pouzdanost, udobnost, eleganciju i upotrebljivost: sve su to važni aspekti svakodnevnog života. Ista kreativnost iz nautičkog sektora nadahnula nas je da počnemo dizajnirati karavane s monokok karoserijom od stakloplastike, potpuno različitom od modela karavana izrađenih od sendvič panela koji se koriste u konvencionalnoj proizvodnji. Ove godine, Derubis Caravas Series 7 dobio je prestižnu “German Design Award Winner 2024” nagradu kao “Excellent Product Design” u kategoriji “Passenger Vehicles”.

Cjeloviti tehno-ekonomski model za analizu potencijala telekomunikacijskog operatora

Kategorija: Telekomunikacije
Igor Jurčić

Suvremeni telekom operateri će morati promijeniti pristup poslovanju, organizaciju, razvoj proizvoda i usluga, pristup korisnicima i mnoga druga važna pitanja ako žele biti konkurentni na telekomunikacijskim tržištima u narednim godinama i desetljećima. Oni će imati ključne uloge u ovom razdoblju nazvanom era Industrije 4.0. Postoji mnogo različitih modela analize za telekom operatore, ali svi imaju parcijalni pristup analizi i niti jedan od njih ne daje cjelovitu sliku analize telekoma. Cjeloviti tehno-ekonomski (CTE) model za analizu potencijala telekom operatora je nov i originalan model za analizu i značajno će pomoći u procesima njihove transformacije. Ovaj model omogućit će brzu i jednostavnu analizu potencijala telekom operatora, ali i pojedinih njegovih dijelova, neovisno o ostalim dijelovima tvrtke. Unatoč tome što model lako definira ulazne podatke i što je brz u primjeni analize, daje precizne i matematički definirane rezultate iz kojih se može vidjeti procjena potencijala telekom operatora ili neovisna procjena njegovih pojedinih segmenata. Glavne prednosti ovog modela su jednostavnost, brzina analize telekom operatora, pouzdanost rezultata i njegova modularnost, odnosno neovisna procjena pojedinih dijelova. Takav je model nužan telekom operatorima za brzu i pouzdanu procjenu potencijala, analizu, modeliranje i lakšu prilagodbu novih proizvoda i usluga. Riječ je o jedinstvenom modelu sa znanstvenom pozadinom i teorijskim postavkama, koji pruža praktičnu primjenu na telekomunikacijskom tržištu a koji sam razvio u okviru svoje doktorske disertacije a koju sam obranio 18.4.2023. godine na FESB-u, Sveučilište u Splitu, Republika Hrvatska.

Projektovanje i izrada robota za izvlačenje građevinskih glazura

Kategorija: Inovacije, istraživanje i razvoj novih proizvoda
SYSTEMTECH s.p. Vedran Ćetojević 

Opis projekta:
Projektom je obuhvaćena izrada idejnog rješenja, razrada tehničke dokumentcije, softvera kao i sistema automatskog upravljana koji omogućava dijagnostiku kvarova sa udaljene lokacije (preko interneta), izrada mašinskih djelova kao i programa za obradu djelova na CNC mašini (G kodovi) , izrada prototipa i njegova primjena u realnim uslovima rada.

Opis proizvoda:
Robot (prve generacije) za izvlačenje građevinskih glazura obavlja poslove horizontalnog (pod zadatim nagibom) ravnanja glazurne mase navođen laserskim izvorom svjetlosti upravljan sistemom automatskog upravljanja kojim se postiže višestruka efikasnost, kvalitet i olakšava rad u odnosu (kao što je do sada bila praksa) na manuelni način rada.

INTEGRACIJE PROCESA ZA PROIZVODNJU CEMENTA I SODE U CILJU SMANJENJA EMISIJE CO2

Kategorija: Inovacije, istraživanje i razvoj novih proizvoda
Zehrudin Osmanović, Nisad Avdić, Damir Mulamehmedović, Nedžad Haračić

Pronalazak pripada naučnoj oblasti tehničke nauke, polju hemijsko inženjerstvo odnosno razvoju i unapređenju procesa za proizvodnju cementa i sode. Razvijena metoda taje potpuno nova rješenja u djelu integracije dva sistema i rješavanja problema čvrstih i plinovitih tokova koje bi napuštali sistem kao otpadni tokovi. U ovom rješenju dana je integracija dva procesa, procesa proizvodnje ceenta i procesa proizvodnej sode sa relevantnim pokazateljima, smanjenjem potrošnje topline, povećanjem kapaciteta procesa i smanjenjem emisija CO2.

Locker
Kategorija: Inovacije, istraživanje i razvoj novih proizvoda Locker doo Locker se natječe u više kategorija, uključujući “Inovacije, istraživanje i razvoj novih proizvoda,” “IT industrija,” “Zelene inovacije i tehnologije,” te “Mobilnost i transport.” Naši pametni ormari ne samo da predstavljaju tehničku izvrsnost već i doprinose održivom razvoju i poboljšavaju kvalitetu života korisnika. O Projektu: Locker omogućava praćenje svih aktivnosti korisnika i ormara. Uz pametnu analitiku i intuitivan pregled podataka, također pruža mogućnost izvoza podataka u Excel format. Ova nadzorna ploča predstavlja ključni alat za izvještavanje, omogućujući analizu različitih operacija s jednog mjesta. Pruža uvid u ključne metrike performansi i ponašanja Lockera, uključujući prikaze ormara grupirano ili pojedinačno, stopu konverzije, stopu preuzimanja ladica i mnogo više. Nadzorna ploča analitike organizira i vizualizira ključne podatke povezane s kompletnim sustavom Lockera te prati izvedbu tih metrika tijekom vremena. Locker nudi sljedeće: LOCKER TURISTI Za sve turiste koji žele maksimalno uživati u svom putovanju, Locker nudi praktične i sigurne ormare za pohranu njihovih stvari. Naši ormari pružaju povoljno rješenje za privremeno ostavljanje prtljage, oslobađajući turiste tereta teškog nošenja stvari tijekom istraživanja destinacije. Bez brige o svojim osobnim predmetima, turisti mogu neometano uživati u svim ljepotama i doživljajima koje odabrana destinacija pruža.” LOCKER PUNJAČI Locker punjači su idealno rješenje za turiste koji žele održavati svoje uređaje napunjenima tijekom putovanja. Naši sigurni i pouzdani punjači omogućuju turistima da se bezbrižno posvete istraživanju destinacije, bez straha od istrošene baterije na njihovim mobilnim uređajima. Uz Locker punjače, putovanje postaje još ugodnije, pružajući praktično rješenje za održavanje povezanosti u pokretu. Očekujemo s veseljem priliku da predstavimo Locker u okviru “BH sedmica inženjerstva” te dijalog o inovacijama i mogućnostima suradnje s drugim stručnjacima. LOCKER POŠTAR Aplikacija omogućava poštaru jednostavno slanje pošte jednim klikom, bilo skeniranjem bar koda, QR koda ili ručnim unosom. Sve interakcije odvijaju se na jednom ekranu radi brzine. Aplikacija olakšava poštaru unos potrebnih podataka za korisnika. Gumb “Povijest” pruža kronološki pregled svih prethodnih aktivnosti, a proces je automatiziran putem skeniranja QR koda na ormaru i bar koda na pošiljci. Moguće je pregledati prethodne transakcije odabirom gumba “Povijest.” KORISNIČKA APLIKACIJA Aplikacija za korisnike omogućuje jednostavno preuzimanje pošte i online kartično plaćanje. Korisnika se obavještava o pristigloj pošti putem SMS notifikacije. Aplikacija je dizajnirana intuitivno, pružajući korisniku lakoću korištenja. SMS notifikacijom korisnik je obaviješten o pristigloj pošti, a istovremeno se pojavljuje modul pristigle pošte u aplikaciji. Gumb “Povijest” omogućuje pregled prethodnih transakcija. PROIZVODNJA Locker nudi domaću proizvodnju visokokvalitetnih pametnih ormara. Sastoji se od osnovnog modela koji se modularno može proširiti na bilo koji broj ladica. Veličine ladica (S, M, L) omogućuju prilagodbu ormara prema potrebama. Svaki stupac na ormaru prati isti raspored ladica. Ormar podržava različite kombinacije ladica, a veličine i kompoziciju ladica mogu se odrediti po želji. Nadogradnje poput nadstrešnice i kamere pružaju dodatnu sigurnost i udobnost, posebno za vanjsku upotrebu. PRVI NA TRŽIŠTU BIH Locker je prvi proizvođač pametnih ormara na bh. tržištu, potpuno domaći IoT proizvod. Svojom vizijom želi olakšati preuzimanje pošte korisnicima i pošti, čineći proces ugodnijim, diskretnijim i sigurnijim za sve.  
Projektovanje i izrada CNC mašine za obradu plastičnih ploča oblikovanjem u toplom stanju (termoformirka)

Kategorija: Inovacije, istraživanje i razvoj novih proizvoda
SYSTEMTECH s.p. Vedran Ćetojević

Opis projekta:
Projekat “Projektovanje i izrada CNC mašine za obradu plastičnih ploča oblikovanjem u toplom stanju” obuhvata poduzimanje svih aktivnosti od ideje do realizacije: Izrada idejnog rješenja (modela), izrada finansijske konstrukcije, razrada tehničke dokumentacije, izrada softvera i sistema automatskog upravljanja , programiranje CNC mašina (izrada G koda) i izrada mekaničkih djelova mašine, sastavljanje i puštanje u rad.

Opis proizvoda:
CNC termoformirka je alatna mašina koja proizvodi djelove od plastike raznih oblika u širokom području namjene (prehrambena industrija, mašinska industrija, farmaceutska industrija, građevinska industrija….). CNC termoformirka pripada grupi mašina industrije 4.0 tj. mogućnost da radi u linijskoj proizvodnji u komunikaciji sa drugim mašinama ili robotima.

Biomaterijal od organskog otpada ljuski jaja – BIOCANDLE.

Kategorija: Zelene inovacije i tehnologije: inženjeri koji su razvili inovativne zelene kategorije, kompanije usmjerene na zelena rješenja, kompanije koje pokreću održivi tehnološki napredak
Maja Halilović

Biomaterijal proizveden iz ljuski jaja, predstavlja inovaciju koja podržava održivost, cirkularnu ekonomiju i upravljanje organskim otpadom, stvarajući proizvod s izuzetnim performansama i pozitivnim utjecajem na okoliš.
Izvor Održivosti:
Biomaterijal započinje održivošću u samom izvoru – ljuskama jaja. Koristeći napredne tehnike obrade, inovaciju bioveziva koje spaja ljuske koje postaju materijal koji donosi novu dimenziju održivosti. Ovaj pristup ne samo da smanjuje otpad, već i transformira tradicionalni materijal u resurs za inovaciju.
Tehničke karakteristike:
Otpornost i Trajnost:
Biomaterijal nudi izvanrednu otpornost i trajnost, čineći ga pogodnim za širok spektar primjena, od produkt dizajna do građevinskih rješenja.
Prilagodljivost Dizajnu:
Fleksibilnost materijala omogućava dizajnerima širok raspon mogućnosti u oblikovanju, od proizvoda do pakiranja.
Biorazgradivost:
Kruna održivosti, biomaterijal se prirodno razgrađuje, minimizirajući ekološki otisak.
Primjene u Industriji, Biomaterijal otvara vrata inovacijama u različitim sektorima:
Proizvodnja:
Koristi se za izradu izdržljivih dijelova u proizvodnji.
Građevinski Sektor:
Integrira se u građevinske materijale, pružajući održiva rješenja za industriju.
Pakiranje:
Otporan i ekološki prihvatljiv, idealan je za održive opcije pakiranja.
Održivost i Inovacija:
Biomaterijal od ljuski jaja je pokazatelj kako održivost i inovacija mogu zajedno oblikovati budućnost.
Biomaterijal nadmašuje konvencionalne materijale i postavlja nove standarde u održivom dizajnu.
Patent: Da;
Nagrade:
KIPO KWIA – zlatna medalja za inovaciju 2023., “IENA“ Nürnberg – bronzana medalja za inovaciju 2023.

Mlin za recklažu otpadnog stiropora i drugih pjenastih materijala

Kategorija: Inovacije, istraživanje i razvoj novih proizvoda
Husnija Kapić

Radom na inovacijama proizašla su moja dva projekta koji su na međunarodnim sajmovima postigli velik uspjeh. Prvi projekat iz 2020 godine odnosi se na patentiranje i proizvodnju mašine “CNC za rezanje stiropora i drugih poroznih materijala” koji je ostvario jako zavidne rezultate. Neke od najznačajnijih nagrada i priznanja su:
– Zlatna medalja: INTARG-Poljska, AGRO arca-Hrvatska, INOVAMAK-Makedonija
– Srebrena medalja: IENA Njemačka, ARCA Hrvatska, EUROINVENT-Rumunija

Početkom 2023. godine započeo sam proceduru otvaranja obrta CNC stil cut, ali sam započeo i rad na novom inovativnom patent rješenju čiji je radni naziv “Mlin za reciklažu stiropora i drugih pjenstih materijala” koji je već na međunarodnim sajmovima ostvario sljedeće rezultate:
– Zlatna medalja: iENA Nurnberg, Njemačka 2023., agroARCA, Prelog 2023.
– Brončana medalja: ARCA, Zagreb 2023.
Ono što odlikuje ovaj proizvod jeste to da je mlin ekološki čist što znači da korištenjem otpadnog stiropora dobijamo proizvod koji je u stanju za ponovnu upotrebu. Ono što je opće poznata činjenica jeste da je stiropor nemoguće u prirodi razgraditi što znači da mlin ima ogromnu ekološku važnost kada je u pitanju ponovna, funkcionalna upotreba onih proizvoda koji su se smatrali otpadnim materijalom. Bitno je naglasiti da mašina posjeduje i EC Declaration of conformity for Machinery certifikat koji pojašnjava standarde koji su ispoštovani kada je u pitanju sigurnost pri radu na ovoj mašini. Trenutno proizvedne mašine idu u izvoz pošto je interes za ekološki prihvatljivim rješenjima mnogo veći u zemljama Evropske Unije, što proizilazi da smo sa obrtom ušli u PDV sistem već u prvoj godini našeg poslovanja. Da bi se došlo do faze veće, serijske proizvodnje potrebna je verifikacija patenta koja predstavlja preduslov kako bi se pokrenula serijska prizvodnja.

Mlin najveći značaj ima zbog svoje funkcije u reciklaži otpadnog stiropora koji je danas u velikoj upotrebi u različitim sektorima poslovanja, od građevinarstva pa sve do pakovanja bjele tehnike gdje nastaju velike količine otpadnog stiropora. Mlin ima funkciju reciklaže i vraćanja stiropora u ponovnu upotrebu.Trenutno proizvedene mašine plasiraju se na strana tržišta – zemlje EU gdje je Zakonom definisana procedura odlaganja otpada. Naš obrt se bavi prizvodnjom i CNC mašina koje su svoju primjenu našle većinski u građevinskoj industriji. CNC mašina je domaće prizvodnje i patentirana je u Institutu za intelektualno vlasništvo BiH. Iako smo po ostvarenom prometu već ušli u sistem PDV-a smatram da je obrt još u razvojnoj fazi, a pošto je naš fokus na reciklaži otpada i otpadnih materijala svakako očekujem u narednim godinama da dođe do širenja proizvodnje. Za mene lično je vrlo važno pomenuti i da sam član Asocijacije inovatora BiH sa kojima imam odličnu saradnju i veliku podršku.

StarNose – Body-invasive air filtration device

Kategorija: Inovacije, istraživanje i razvoj novih proizvoda
Jasmin Bajrić

StarNose je inovativni tjelesno invazivni uređaj za filtriranje zraka dizajniran da pruži efikasnu zaštitu zdravlja disajnih puteva. Besprekorno umetnuta u nozdrve, koristi visokokvalitetne filtere za pročišćavanje udahnutog zraka u realnom vremenu, nudeći jedinstveno rješenje koje kombinuje učinkovitost i udobnost, rješavajući izazove koje postavljaju tradicionalni vanjski uređaji za filtriranje. Idealan za urbana okruženja i područja sa ugroženim kvalitetom vazduha, StarNose postavlja novi standard u ličnoj zaštiti respiratornih organa.

https://nosealien.com/

Apciklirani ruksak od PVC marketinških banera

Kategorija: Kreativna industrija /Koncepti i kreativni dizajn/
ZERA d.o.o.

Ruksak izrađen kombinacijom materijala, gdje je primarni materijal PVC marketinški baner, izuzetno durabilan i vodootporan materijal, sa kombinacijom od gumirane cerade ili rips materijala. Unutrašnjost je podstavljena impregniranim platnom.
Dimenzije 38x28x10 cm. Može se uraditi i mrežasti džep sa strane za flašicu za vodu.

Visoko energetsko ekološko gorivo kao aditiv za termoelektrane na ugalj

Kategorija: Inovacije, istraživanje i razvoj novih proizvoda
Drago Ćosić, inovator

Visoko energetsko ekološko gorivo kao aditiv za termoelektrane na ugalj“
(21) BAP223464 patent ĆOSIĆ, Drago Svetog Save broj 30/28, 74000 Doboj
(22) 2022-01-28
(43) 2023-09-30
Patent objavljen GLASNIK / GLASILO / ГЛАСНИК N°3/2023 2023-09-30 PATENTI/ПАТЕНТИ pod nazivom :
„Visoko energetsko ekološko gorivo kao aditiv za termoelektrane na ugalj“je patentirano i naučno verifikovano ekološko sintetičko gorivo koje ima energetsku vrednost od cca 94 MJ/kg tj cca 26,11 kWh/kg.
Istrazivanja kao I prakticni eksperiment izveden na Tehnickom Institutu u Darmstatu kod Frankfurta u Njemačkoj pod rukovodstvom Prof.Dr. Bernd Epplea, su pokazali da ovako pripremljen hydrogen, prilikom sagorevanja u peci termoelektrane, u velikoj meri smanjuje emisije stetnih gasova , sumpora I pepela koji umesto u atmosferu pocinje da se talozi na dnu peci. 

Sintetičko gorivo (industrijski vodonik) je novo gorivo na temelju vodonika i drugih hemijskih jedinjenja. Kao ekološki doprinos funkcioniranju ugljena kao goriva u termoelektranama zamjenjuje više od polovine uglja kao goriva.
Činjenica da se ugalj u termoelektranama tretira kao najveći zagadjivač, novo gorivo eliminiše ne samo CO2, već i sav ostali opasni sadržaj agresivnih gasova na izlazu u atmosferu. Upotreba novog alternativnog goriva, kao dodatak ugljenu kao gorivu ( zamjenjujući ugljen 45-60% ), je takva da novo gorivo pokupi sve nečistoće iz preostalog dijela ugljena i pospremi ih u talog od pepela. Tako obogaćen pepeo sa mineralima je dobra sirovina za djubriva u poljoprivredi. Sama činjenica da izum zamjenjuje fosilna goriva znači da su emisije štetnih, ispušnih gasova, smanjene na „minimum“ zahvaljujući ovom izumu. Takođe, moguće je znatno smanjenje količinu prašine kao sporednog proizvoda postupka izgaranja ugljena u termoelektrani.
Ako termoelektrana dnevno koristi 1.000 tona mrkog uglja, emisija CO2 će biti 2.420 tona. Ako se na 20% emisije (484 tone) CO2 ne plaća kredit, onda se za 80% emisije plača: 2.420 x 0,8 x 78,08 = 151.163 evra. Ako se 50% mrkog uglja zameni sa mojim patentiranim gorivom, onda je emisija CO2 manja za cca 70% i iznosi 726 tona CO2, pa vrednost kredita za CO2 tada iznosi: (726-484) x 78,08 = 18.895 Evra. U ovom slučaju dnevna ušteda na kreditu za CO2 iznosi 151.163 – 18.895 = 132.268 evra.
Godišnja ušteda bi bila 48.277.820 evra.
Praktičan primer:
Predpostavimo da neka termoelektrana troši 10.000 tona lignita dnevno, energetske vrednosti od 9 MJ/kg. Kako smo napred naveli, za ovaj slučaj, 100gr HI menja 1 kg lignita.
Sagorevanje 10.000 tona lignita dnevno je ekvivalentno energiji od 10.000.000 kg * 9MJ/Kg =90.000.000 MJ
Predpostavimo da zamenimo 5.000 tona lignita sa HI. Takva proporcija odgovara sledećem:
5.000.000 kg * 9MJ/kg = 45.000.000 MJ
45.000.000 MJ / 94MJ/Kg = 478.723kg =479T Hidrogen Industrial ili „Visoko energetsko ekološko gorivo kao aditiv za termoelektrane na uga lj“
Dakle 10.000tona lignita, menjamo sa 5.000 tona lignita i 479 tona HI, proizvedemo istu količinu energegije ali je emisija štetnih gasova manja za cca 70%, zbog toga što je sagorelo 50% uglja manje a dodatnih cca 20% je smanjeno zbog dejstva gašenog kreča u kotlu.
Takođe, 10T lignita menjamo sa jednom tonom HI . Ako predpostavimo da je nabavna cena lignita za termoelektranu 25 Euro/T , a HI košta 160 Eura za tonu, sledi da je dnevna potrošnja kada se loži samo ugalj :
10.000 T * 25 Euro = 250.000 Euro
Kada se lože ugalj i HI to dnevno košta:
5.000 T * 25 Euro + 479 T * 160 Euro = 201.640 Euro
Razlika na dnevnom nivou je 48.360 Euro, odnosno mesečno 1.450.800 Euro.
Naravno, dodatni benefit je što se snižavaju troškovi proizvodnje električne energije po MWh.
Inovacija podrazumeva sintezu odgovarajucih organskih kiselina, krecnog praha I metalnog praha koji se pakuju u vidu plasticnih jastucica dimenzija 40x100mm. Odmah po spajanju organskih kiselina i krecnog praha sa metalom u prahom, smesa se pretvara u “gorivu sol” I zapocinje proces oslobadjanja hidrogena.
Istrazivanja kao I prakticni eksperiment izveden na Tehnickom Institutu u Darmstatu pod rukovodstvom Prof.Dr. Bernd Epplea, su pokazali da ovako pripremljen hydrogen, prilikom sagorevanja u vikoj peci termoelektrane, u velikoj meri smanjuje emisije stetnih gasova , sumpora I pepela koji umesto u atmosferu pocinje da se talozi na dnu peci.

HybrId

Kategorija: Inovacije, istraživanje i razvoj novih proizvoda
Ministry of Programming

AI software for heavy industry
Clarity transforms workflows, saving both time and cost
Through its 3DRM, AI Algorithms and Workflow Integration, Clarity will give you benefits in business continuity, knowledge management, cost reduction, remote cooperation and digital transformation.

MIOO

Kategorija: Zelene inovacije i tehnologije: inženjeri koji su razvili inovativne zelene kategorije, kompanije usmjerene na zelena rješenja, kompanije koje pokreću održivi tehnološki napredak

MIOO: Transformacija biciklizma za održivu budućnost

Pogledajmo ove brojke:
– U svijetu postoji više od 1 milijarde biciklista dnevno
– Svake godine društvu uštede oko 1,3 milijarde eura
– Biciklizam je industrija vrijedna 200 milijardi eura

Industrija koja obećava, zar ne?
Ali, gdje početi?

Tomas Grönqvist imao je ideju, veliku misiju i ime za to:
MIOO

Kako internetska prodaja bicikala raste, za koju se predviđa da će dosegnuti 40% do 2030., javlja se izazov: internet ne može servisirati bicikle, što opterećuje tradicionalne trgovine biciklima nižim profitom i većim troškovima, što otežava ponudu konkurentnih cijena.

MIOO ima za cilj premostiti jaz između e-trgovine i potreba kupaca nudeći praktičnu i učinkovitu podršku i održavanje bicikla.

Kada je Tomas predstavio svoju ideju, bili smo impresionirani njegovom energijom, vizijom i dubokim poznavanjem područja.

Pridružili smo se od početka podržavajući strategiju, dizajn i razvoj, kao i prikupljanje sredstava i razvoj poslovanja.

Kao rezultat – usprkos izazovima stvaranja aplikacije usmjerene na zajednicu – Tomasova vizija i vješt tim omogućili su nam da lansiramo MVP verziju aplikacije u 4 sedmice.

I zajednici se to svidjelo.

Dosadašnji rezultati:
– 25.000 registriranih korisnika
– 6.000 jednokratnih usluga
– 1.000 aktivnih pretplatnika
– 700k € prihod

MIOO promovira korištenje bicikla u odnosu na druge mogućnosti prijevoza nudeći biciklistima sve što im je potrebno da se osjećaju spremni i sigurni, kao što su:

– Održavanje i popravak bicikla kod kuće
– Protuprovalne mjere i osiguranje
– Brojni proizvodi vezani uz bicikle
– Gamifikacija aplikacije za ugodno praćenje

Sve ove usluge dostupne su putem aplikacije i tržišta jednostavne za korištenje s jednokratnim, pretplatničkim ili hibridnim kupovnim paketima.

Dakle – što je sljedeće?
Proširiti misiju jačanja biciklističke zajednice, promicanja zdravijih navika i omogućavanja održive mobilnosti svima.

Od širenja na nova tržišta kao što su Njemačka i UK, do uvođenja novih značajki kao što su freemium verzija i CO2 kalkulator, MIOO ne posustaje.

Biciklistička revolucija je ovdje.
A MIOO je jedan od onih koji prednjače.

Uređaj za testiranje hermeticnosti soft konzervi

Kategorija: Inovacije, istraživanje i razvoj novih proizvoda
Medaris Šehović

Uređaj za testiranje hermeticnosti soft konzervi 27 go i 45 go kao i svih drugih kalibara konzervi gdje se poklopac i konzerva spajaju temperaturno ili lijepljenjem. Uređaj vrši testiranje veze izmedju poklopca i konzerve tzv. “T test” odnosno da li između poklopca i konzerve ima protok zraka pod pristiskom ( najvažniji test po Isso i Haccap standardu za sigurnost hrane koja se pakuje u konzerve).Trenutno i proteklih 200 godina testiranje “T testa” po Isso i Hacap standardu vrsi se rucno od strane operatera i kontrolora kvaliteta pri čemu se dešavaju mnogobrojne nepravilnosti koje dovode do lazni rezultata i bacanju gotovog proizvoda.
Uređaj se sastoji od : postolja,donjeg “u” nosača,pneumatskih tastera, vertikalnog stuba, zračnog cilindra, kontaktnog manometra,ulaznog regulatora sa manometrom,instalacijski crijevima zraka sa regulatorima,konsusnog stabilizatora, udarne igle,fixnog kućišta za uzorke …
Opis rada uređaja: uzorak za testiranje postavi se u fixni kalup nakon tog pristisne se taster za aktiviranje. Aktivira se zračni cilindar na kojem se nalazi udarna igla sa dihtungom koja ulazi u uzorak.Kroz udarnu iglu prolazi zrak koji je povezan sa kontaktnim manometrom i automatski prilikom ulaska udarne igle u uzorak upumpava zrak.Uslijed pritiska puca veza između poklopca i konzerve i kontaktni manometar zabilježi najvecu tacku pritiska odnosno momenat odvajanja poklopca od konzerve cime se dobiva rezultat testa.Uređaj obezbjeduje iste uslove za sve uzorke: isto mjesto uzorka, ista dubina ulaska udarne igle,ista brzina ulaska udarne igle,isti pristisak,ista podloga… te je prvi na svijetu koji vrsi automatsko testiranje pri čemu eliminiše sve nepravilnosti tehničke kao i faktor ljudske greske koja je cesta jer se trenutno testiranje radi ručno.Uređaj je prijavljen na Institutu za intelektualno vlasništvo BIH pod brojem BAP223482A.
Prototip i kasnije uređaj je razvijen u periodu od 01.02.2023 do 15.06.2023. te je vrsio testi rad pri čemu je detektovao mnoge nepravilnosti trenutnog nacija testiranja (rucnog) i pokazao 100% tačne rezultate.
Uređaj je testiran u Argeti d.o.o. gdje sam ja kao izumitelj uređaja zaposlen na tehnickom odrzavanju.

Aluminijski čamci

Kategorija: Mobilnost i transport
Nevres Gutić

Rađeni za komapanije Tangiri (Poljska), te Lauxal nautic (Nizozemska).

Tangiri 720 čamac je projekt namijenjen za pecanje na otvorenom moru ,ali se moze koristiti na većim jezerima.Kao što samo ime kaze , duzine je 7.2 (metra) i širine 2.5 (metara). Materijal za izradu je aluminijum debljine 4 i 5 (mm).Korito čamca je prilagođeno velikim talasima, sa uglom korita na transmisiji od 19 (stepeni).Za ovakav čamac potreban je motor snage 150-300 (KS),iz klase (extra large ) osovine,sa visinom kačanja 635 (mm).

Projekat je rađen od 8 juna do 04 augusta 2023-će godine. Urađena je potpuna dokumentacija za izradu projekta , što podrazumijeva: 3D model (solidworks), dxf  fajlove za sječenje,dokumentaciju za savijanje,dokumentaciju za montazu,specifikaciju materijala,proračune, rendere itd.Veličina projekta je 152 stranice sa 106 različiti aluminijskih pozicija te slično tome još ostalih pozicija.Gradnja ovog čamca počinje početkom 2024 godine, a sličan projekt (nešto manji ) sam radio ,… te se proizveo u toku ove godine,što se moze vidjeti na idućem linku.

Simulaciju projekta mozete pogledati na ovom linku:

Tender 620

Projekt  je rađen za Luxal nautic kompanju u Nizozemskoj.Tender 620 je aluminijski čamac iz klase Tender.To su čamci namijenjeni za ” kanale” i rijeke  u gradovima  Nizozemske.Obično se koriste za porodično druzenje ili za razgledanje grada .U drugom slučaju se najčešće rentaju.Kao što ime kaze duzine je 6.2 (metra) i širine 2,27 (metara).Materijal za izradu je aluminijum debljine 4 (mm).Korito čamca je prilagođeno kanalima i rijekama sa uglom na transmisiji od 17 (stepeni).Za ovakav čamac preporučeni motor je 60 (KS), dok je maksimalno dopušteni 100 (KS) iz klase large, sa visinom kačanja od 508 (mm).

Projekt je rađen od 24 aprila do 6 juna.Urađena je potpuna dokumentacija za izradu projekta , što podrazumijeva: 3D model (solidworks), dxf  fajlove za sječenje,dokumentaciju za savijanje,dokumentaciju za montazu,specifikaciju materijala,proračune, rendere itd.Gradnja ovog čamca je započeta krajem septembra a u  prilogu ću prikazati slike iz proizvodnje.Veličina projekta je 92 stranice, sa 66 različitih aluminijskih pozicija i slično tome ostalih pozicija.Simulaciju mozete vidjeti na sledecem linku : 

No – smog cities 2023 – Pilot projekat za smanjenje aero zagađenja u velikim urbanim sredinama

Kategorija: Inovacije, istraživanje i razvoj novih proizvoda
Damir Hanić

Projekt MED Modul predstavlja inovativni pristup rješavanju ozbiljnog problema zagađenja zraka u urbanim područjima, s posebnim fokusom na Sarajevo. Ovaj projekt, inicijativa udruženja “Sepet,” ima za cilj koristiti tehnologiju raspršivanja aerosola kako bi znatno smanjio negativne uticaje zagađenja zraka na zdravlje stanovništva i poboljšao kvalitet života.

Strateška Relevancija:
Projekt MED Modul nije samo od lokalnog značaja; on ima potencijal postati pionirski model u suzbijanju zagađenja zraka i unapređenju urbanog okoliša. Učinkovitost ovog projekta ne samo da će imati direktan pozitivan uticaj na zdravlje građana, već će i postaviti temelje za buduća istraživanja u domenu primjene aerosolne tehnologije u rješavanju globalnih problema vezanih uz kvalitet zraka.

Tehnički Aspekti:
Centralni element projekta je primjena MED Modula, napredne tehnologije raspršivanja aerosola. Ovaj inovativni pristup omogućava ciljano suzbijanje zagađujućih čestica u zraku, pružajući trenutačno olakšanje u urbanim sredinama, posebno tokom sezonskih vrhunaca zagađenja. Korištenje dronova za ovu svrhu dodatno povećava preciznost i učinkovitost postupka.

Društveni i Ekološki Uticaj:
Projekt direktno odgovara na socijalne potrebe stanovništva, posebno starijih osoba, djece i osoba s respiratornim problemima, čije zdravlje direktno pati od visokih nivoa zagađenja zraka. Osim toga, MED Moduli su ekološki prihvatljiviji u usporedbi s tradicionalnim metodama čišćenja zraka, što ga čini izuzetno relevantnim u kontekstu globalnih inicijativa zaštite okoliša.

Edukacija i Informisanje:
Projekt ne samo da rješava konkretne probleme zagađenja zraka, već i aktivno doprinosi povećanju svijesti građana o važnosti očuvanja okoliša i vlastitog zdravlja. Edukativni video i aktivnosti promocije na različitim medijskim platformama, uključujući TEDxFerhadija, Deutsche Welle BiH i druge, osiguravaju širenje informacija i podršku zajednice.

Održivost Projekta:
Ciljevi projekta MED Modul nisu ograničeni samo na rješavanje trenutnog problema u Sarajevu. On predstavlja temelj za daljnja istraživanja i razvoj inovativnih tehnologija u borbi protiv zagađenja zraka. Očekivani rezultati uključuju smanjenje zagađenja zraka, poboljšanje kvaliteta života građana, te stvaranje novih poslovnih prilika i proizvoda.

Projekt MED Modul ima potencijal postati epohalna inicijativa koja će ne samo transformisati život u urbanim sredinama već i postaviti standarde u globalnim naporima za očuvanje okoliša. Kroz pažljivo planiranje, suradnju s ključnim dionicima, i primjenu visokih tehnoloških standarda.

Cawex Premium četkice za zube

Kategorija: Inovacije, istraživanje i razvoj novih proizvoda
o.d. Bassantis – Sarajevo

Cawex Premium je prva bh. četkica za zube.
Premium proizvod kojeg krasi vrhunski kvalitet i jedinstven minimalistički dizajn, kreiran i osmišljen u BiH. Brend su osnovali 2 stomatologa uz saradnju sa brojnim stručnjacima iz cijele Bosne i Hercegovine ali i šire, iz oblasti umjetnosti/dizajn, mašinstva/iženjerstva, zdravstva i privrede.

Proizvod pod nazivom “Cawex Premium četkica za zube” se nalazi u slobodnoj prodaji od novembra 2021 godine i od tada bilježi velike uspjehe u prodaji, koji iz godine u godinu rastu.

Obzirom na jedinstven dizajn, proizvod je postao jako zanimljiv velikim kompanija na cijelom balkanu, te su u toku pregovori oko početka izvoza u zemlje regiona.

UREĐAJ I METODA ZA RAZDVAJANJE MOLEKULE VODE I KORIŠTENJE ENERGIJE VODIKA I KISIKA KAO ZELENE EKOLOŠKE ENERGIJE U INDUSTRIJI I AUTO INDUSTRIJI

Kategorija: Inovacije, istraživanje i razvoj novih proizvoda
Ćosić Drago

Patent BAP213400  objavljen BA GLASNIK / GLASILO / ГЛАСНИК N°3/2023 2023-09-30 

Svi potrošači toplinske i električne energije koji mogu instalirati ove uređaje, budući da su uređaji male veličine i mogu se instalirati u mobilne potrošače energije, poput automobila ili strojeva koji zahtijevaju toplinu ili električnu energiju. Nusprodukt izgaranja vodika i kisika u turbini za proizvodnju električne energije je vodena para, pa se ovaj izum odnosi na zelenu energiju bez CO2. 
Primarni cilj ovog izuma je osigurati smjesu vodika i kisika koja se koristi kao gorivo za pokretanje motora s unutarnjim izgaranjem, plinskih turbina, generatora pare i slično.
Prednosti izuma se sastoje u smanjenju uporabe konvencionalnih goriva kao što su prirodni plin, ukapljeni plin i slično. za plinske turbine, benzin za motore s unutarnjim izgaranjem. Dodatni cilj ovog izuma je smanjenje emisije stakleničkih plinova. Uređaj prema ovom izumu također se može koristiti kao dio plinskih postrojenja za proizvodnju pare, gdje se višak vodene pare u procesu može ispuštati u uređaj prema izumu i na taj način povećati učinkovitost samog uređaja .
Uređaj za dobivanje smjese vodika H2 i kisika O2 djelovanjem UV zračenja na mikro-kristale leda vode, naznačen time da se sastoji od izvora UV zračenja (2); svjetlovoda (3) putem kojeg se UV zračenje usmjerava od izvora UV zračenja (2) prema komori (10) u kojoj se mikro-kristali leda vode podvrgavaju djelovanju UV zraka; komore (6) u koju se pomoću injektora uvodi vodena para, pri čemu je komora (6) smještena unutar komore (10) od koje je odvojena putem uzdužnih pregrada (9); rotirajućeg šupljog cilindra (5) po čijem su obodu raspoređena vlakna (4); uređaja za hlađenje (7) koji omogućava stvaranje mikro-kristala leda na vlaknima (4) pri čemu je navedeni uređaj za hlađenje (7) smješten unutar rotirajućeg šupljog cilindra (5); i odvoda (8) za odvođenje plinovitog O2 i H2 prema trošilu.
Rolla – Softversko poduzeće s BiH Potpisom

Kategorija: IT industrija
Rolla d.o.o.

Opis projekta:
Rolla, platforma za fitness i zdravlje, proizlazi iz vizije koja je zaživjela 2019. godine u Mostaru, s željom da fitness učini pristupačnim svima, bez obzira na mjesto ili razinu kondicije. Nasuprot konvencionalnim pristupima, Rolla nije tek još jedna od fitness aplikacija, jer kroz jedinstveno gejmificirano iskustvo, ističe se među sličnim aplikacijama koje se oslanjaju isključivo na podatke.
Platformu čine dvije aplikacije: Rolla One i Rolla World.
Rolla One, centralna aplikacija ima tri modula “Health”, “Activities” i “Diet”. Kroz Health modul moguće je sveobuhvatno praćenje zdravstvenih metrika, omogućavajući korisnicima uvid u ključne aspekte njihovog tjelesnog stanja. Diet modul unutar Rolla aplikacije pruža korisnicima višestruk način unošenja dnevnih unosa hrane i praćenje promjena u težini- kalorijski unos ručno ili korištenjem AI tehnologije, podržavajući ih u ostvarivanju njihovih zdravstvenih ciljeva. Activities prati jogging, trčanje i vožnju bicikla, bez obzira radi li se o outdoor ili indoor aktivnostima.
Kroz sva tri modula korisnici imaju mogućnost Level Up s obzirom na to da na temelju statusa u okviru navedenih modula korisnici se kategoriziraju na ljestvici prema tri osnovna stupnja “ Početnici” , “Rekreativci” i “Profesionalci”. Naš gejmificirani sustav, podijeljen na dugoročne razine (Levels) i kratkoročne napore (Efforts), motivira korisnike na dosljednu predanost vježbanju te kroz aplikaciju mogu aktivno pratiti, analizirati i poboljšavati svoje tjelesne aktivnosti (outdoor i indoor), a uz spoj s AI tehnologijom i učinkovitim radom development i produkt tima imaju sve potrebne alate i smjernice za vođenje zdravog života na jednom mjestu tj., kroz jednu aplikaciju. Iako još uvijek u beta fazi, Rolla je već na mobilnim ekranima tisuća korisnika širom svijeta.
A za to siguran je dokaz Rolla World aplikacija koja u kombinaciji s Rolla One omogućuje korisnicima da mogu uživati u virtualnim vježbama u zatvorenom okruženju (indoor) uz širok izbor predivnih pejzaža i mogućnost prilagodbe vrste treninga prema vlastitim preferencijama. Jedinstveno iskustvo korištenja Rolla World možda najbolje opisuje DC Rainmaker poznati bloger i stručnjak za recenzije sportske opreme, kao i GCN (Global Cycling Network) i GTN (Global Triathlon Network).
Kroz razvoj aplikacija u svjetlu inženjerskih aspekata održivosti, Rolla aktivno promiče okolinsku politiku. Potičemo korisnike na izbor održivih opcija vježbanja, smanjujući potrebu za putovanjem do fitness centara ili brigu za treniranje tijekom ružnog vremena vani i pozivajući ih na virtualno vježbanje bilo gdje kroz Rolla World. Naša jedinstvenost leži u spoju tehnoloških inovacija, virtualnog iskustva vježbanja i održivog pristupa životu, čineći nas poduzećem koji misli na svaku fazu fitness i zdravstvenog razvoja svojih korisnika i time postajemo nezaobilaznim u svijetu fitness tehnologije.
Neprestanim radom inženjerskog tima na samom razvoju i napretku aplikacija omogućava Rolli da evoluira u obećavajuće softversko rješenje koje postavlja standarde u inženjerskoj održivosti i inovaciji. Iako inženjerski dio projekta još uvijek nije potpuno završen, beta faza omogućila nam je značajan uvid u potrebe i želje naših korisnika. Upravo zato, nagrada “Made in BiH” ne bi bila samo priznanje za Rollu nego bila bi podrška inovacijama koje proizlaze iz Bosne i Hercegovine.
Planiramo završiti inženjerski dio u drugoj polovici 2024. godine u skladu s povratnim informacijama korisnika, ali neprestano prilagođavajući Rollu prema najvišim standardima.
 

 
MojPosao.ba Customer Relationship Management Software

Kategorija: Inovacije, istraživanje i razvoj novih proizvoda
Kolektiv d.o.o./MojPosao.ba

Jedan od najznačajnih projekata koji smo implementirali i integrisali je alat CRM-a koji smo samostalno kreirali za potrebe naše kompanije. Vrijedi podsjetiti da je CRM (Customer Relationship Management) ključni element za uspjeh savremene poslovne strategije. Ovaj koncept uobičajeno obuhvata sve aktivnosti i strategije koje kompanija primjenjuje kako bi uspostavila, održavala i unapređivala odnose sa svojim kupcima. Pored ovoga, implementacija CRM-a je poslužila i da pomognemo u pružanju informacija koje su od društvenog korisnog značaja za našu zajednicu.

Kakav je doprinos za zajednicu ostvaren implementacijom ovog projekta?

MojPosao.ba kao vodeći portal za zapošljavanje u BiH, oglašava najveći broj oglasa, te ima uvid u značajnu statistiku poslova, a koja je od značaja javnosti. Shodno tome pored svojih redovnih aktivnosti, radimo različita istraživanja o tržištu rada koja plasiramo društvenoj zajednici naše zemlje, a navedeni podaci koriste se kao relevantna stajališta trenutne situacije na tržištu rada.
Implementacijom CRM-a, uspjeli smo prikazati rezultate različitih istraživanja u vezi tržišta rada, a koje sadrže relevatne faktore kao što su: informacije o najtraženijim zanimanjima u zemlji, raspon plata za određene pozicije, obrazovanje neophodno za zaposlenje u određenim kategorijama poslova, broj prijava na otvorena radna mjesta, geografske lokacije u kojima se traže najviše radnici i dr. Podaci iz CRM softvera korišteni su za potrebe lokalnog, regionalnog i globalnog istraživanja u kojima je učestvovala naša zemlja.

U nastavku su navedene ciljane grupe koje koriste primarno naše izlazne informacije:
• Lokalne kompanije koriste rezultate istraživanja tržišta rada kao relevantne kako bi planirale svoje resurse i pratile ekonomska kretanja u privredi.
• Obrazovne institucije također koriste naša istraživanja kao relevantne reference u kreiranju svojih obrazovnih programa.
• Za inostrane kompanije koje tek ulaze na tržište BiH pružamo adekvatne informacije neophodne za planiranje poslovanja i upravljanje ljudskim resursima.
• Medijske kuće koriste naša istraživanja i podatke za kreiranje informacija i sadržaja na svojim kanalima. Ovi podaci služe kao osnova za analize i priče o trenutnim događajima i trendovima na tržištu rada.
• Radna snaga koristi informacije iz naših istraživanja kako bi donosila informisane odluke o svojoj karijeri. Podaci o preferencijama i trendovima u zapošljavanju pomažu im da odaberu kompaniju koja najbolje odgovara njihovim ciljevima i vrijednostima.
• Mladi koji planiraju svoju karijeru koriste naše informacije kao vodič za usmjeravanje svojih obrazovnih puteva. Podaci o tržištu rada pomažu im da shvate koje vještine su trenutno tražene i kako se najbolje pripremiti za ulazak na tržište rada.
Fokusirani na istraživanje tržišta rada, ovaj snažan alat nam pruža mogućnost da duboko zaronimo u dinamiku radne snage i donesemo informacije koje imaju pozitivan uticaj na širu zajednicu.

Hambash – Plant based burger

Kategorija: Zelene inovacije i tehnologije: inženjeri koji su razvili inovativne zelene kategorije, kompanije usmjerene na zelena rješenja, kompanije koje pokreću održivi tehnološki napredak
Biona&Beyond doo

Hambash, je gotovi biljni burger na bazi žitarica i mahunarki koji u sebi ima preko 20 sastojaka koji nisu funkcionalne i začinske smjese nego pravi sastojci poput zobenih pahuljica, soje, graška, sušenih začina i biljne masti. Upravo to ga odvaja od sličnih svjetskih proizvoda koji koriste funkcionlne smjese. Dodatna karakteristika proizvoda je i veliki udio biljnih proteina (20 grama). Ono što je istinska inovacija je rok upotrebe od 6 mjeseci na ambijentalnom režimu čuvanja bez korištenja aditiva i konzervansa. Ni jedan drugi proizvod nema ovakav način čuvanja i ovoliki rok trajanja. Uglavnom se u smrznutom stanju čuvaju slični proizvodi. Zelenu inovaciju predstavlja njegov sastav sa minimalnim co2 otiskom, cijelovitost sastojaka bez ekstrakcije kao i veliki udio biljnih proteina koji se smatraju ekološkim u odnosu na životinjske.

Svjetski trendovi promovišu alternativne izvore proteina jer je opće poznato koliko životinjski proteini utiču na životnu sredinu. Kompanija je ponosna što je sa ovim proizvodom dio svjetske ekološke scene i budućih trendova i što je jedina u BiH, a i u regiji sa ovakvim proizvodom.

ASINHRONI ELEKTRIČNI MOTOR SA SEGMENTNIM STATORIMA

Kategorije: Inovacije, istraživanje i razvoj novih proizvoda
IKM PLAST d.o.o.

Proizvod je novo rješenje u konstrukciji i radu električnih asinhronih motora. Razlikuje se od standardnih električnih motora zbog toga što posjeduje jedan ili više statora. Glavna prednost u odnosu na sadašnje rotacione električne motore je u tome što pogonska elektromagnetna sila iz statora djeluje na većem radijusu od centralne ose rotacije (osovine), čime se postiže nekoliko puta veći obrtni momenat i motor lakše rasterećuje radno opterećenje, koje povlači za sobom veći utrošak električne energije i visoko termičko opterećenje koje skraćuje životni vijek mašine. Tokom uporednog testiranja utvrđena je povoljnija energetska učinkovitost u odnosu na standardne električne asinhrone rotacione motore i to u pogledu manje potrošene električne energije za dobijenu snagu, manjeg temperaturnog opterećenja statorskih namotaja i jezgra statora. Motor je jednostavne konstrukcije i nudi korisne pogodnosti u pogledu: jeftinije proizvodnje, jednostavne montaže i brze inspekcije u toku svog vijeka eksploatacije. Naša namjera prilikom početka koncipiranja rješenja bila je u tome da izradimo najbolji električni motor za primjenu kod električno pogonjenih letjelica i tokom razvoja rješenja naš tim je uvidio dodatnu korisnu primjenu motora za uređaje koji se koriste u industriji ( ventilatori, pumpe, transportni strojevi), kao i sredstva masovne primjene ( sredstva kopnenog i vodenog transporta). Trenutni status proizvoda je u fazi proizvodnje male serije industrijskih ventilatora.

BH Akademski Imenik

Kategorija: Ostalo
RUn IT d.o.o. i ANNT – Asocijacija za Napredak Nauke i Tehnologije

BH akademski imenik je platforma za BH istraživače širom svijeta, sa ciljem njihovog povezivanja, saradnje i dijeljenja otkrića. Na njoj možete pratiti radove naših naučnika, pronaći potencijalne partnere za istraživanje ili čak pokrenuti međunarodne projekte. Ukoliko i sami publikujete naučne radove, možete kreirati i vlastiti profil te platformu koristiti kako biste povećali svoju vidljivost.

Cilj platforme je da bude pokretač naučne i akademske saradnje, kao i ostvarivanje saradnje između akademije i industrije. Vizija je da u svega par klikova možete pronaći svakog našeg istraživača, iz bilo koje oblasti, bilo gdje na svijetu i imati priliku za ostvarivanje kontakta.

https://akademskiimenik.ba/

Digitalni prolaz kroz treću dimenziju

Kategorija: Inovacije, istraživanje i razvoj novih proizvoda
Damir Hanić

Naša osnovna ideja i koncept je uspostaviti inovativno poslovanje koje kombinira tehnologije 3D skeniranja i 3D printanja kako bih oživio kulturnu baštinu Bosne i Hercegovine. Ideja je 3D skenirati znamenitosti, historijske ličnosti i prirodna čuda, te ih 3D printati kao visokokvalitetne suvenire, edukativna sredstva i kulturne poklone.

Ova inovativna inicijativa ima za cilj očuvanje i promoviranje kulturne baštine Bosne i Hercegovine na jedinstven i interaktivan način. Kroz 3D skeniranje, moći ćemo precizno bilježiti detalje znamenitosti i historijskih ličnosti, stvarajući vjerne digitalne kopije koje ćemo zatim 3D printati.

Naši suveniri će biti visokokvalitetni, detaljni i autentični, pružajući kupcima priliku da posjeduju realistične reprezentacije najvažnijih kulturnih ikona Bosne i Hercegovine. Osim toga, ovi suveniri će biti edukativna sredstva koja će posjetiteljima omogućiti da nauče više o bogatoj povijesti i naslijeđu zemlje.

Ova ideja također ima potencijal za razvoj tržišta kroz prodaju suvenira u turističkim atrakcijama, muzejima, suvenirnicama i putem online platformi. Kombinacija kulturne vrijednosti, visoke kvalitete proizvoda i edukativnog aspekta pruža mogućnost da naši suveniri postanu popularni među lokalnim i međunarodnim posjetiteljima.

Osnovna ideja je stvoriti održiv poslovni model koji će ne samo pružiti ekonomsku korist, već i doprinijeti očuvanju i promociji kulturne baštine Bosne i Hercegovine.

Doprinos mitigaciji efekata klimatskih promjena kroz urbanu poljoprivredu – zeleni krov na Soliteru 3 u Općini Kakanj

Kategorija: Zelene inovacije i tehnologije: inženjeri koji su razvili inovativne zelene kategorije, kompanije usmjerene na zelena rješenja, kompanije koje pokreću održivi tehnološki napredak
Nedžada Zahirović

Jedna od aktuelnih tema u svijetu, ujedno i jedan od ozbiljnih problema s kojima se svijet danas susreće jesu klimatske promjene. Prema Konvenciji o biodiverzitetu, globalne klimatske promjene su označene kao jedan od osnovnih pokretača gubitka biodiverziteta (CBD, 2022). Klimatske promjene predstavljaju dugoročne izmjene u vremenskim obrascima i temperaturnoj dinamici koje su uzrokovane prirodnim, ali i antropogenim faktorima, a kako navode Crnčević i Sekulić (2012), vidljive su u nizu pojava kao što su: porast temperatura, promjene u količini oborina, ekstremni uvjeti (suše, oluje, poplave…), promjene u ekosistemima, poljoprivredi pa i zdravlju ljudi. Naime, porast koncentracije ugljendioksida u atmosferi tokom XX vijeka pokazuje pozitivnu korelaciju sa rastućom industrijalizacijom ljudskog društva. Imajući u vidu fenomen „toplotnih ostrva“ koji karakteriše urbane ekosisteme, a manifestira se kroz promjene u mikroklimatskim parametrima vezanim za urbane cjeline, kao jedan od savremenih alata za mitigaciju efekata klimatskih promjena javlja se urbana poljoprivreda. Urbana poljoprivreda se može definisati kao poljoprivredna praksa koja se odvija u gradovima ili vrlo blizu njih (Pečnjak, 2021). Brojne naučne publikacije su potvrdile pozitivne efekte vegetacije u urbanim ekosistemima, i to kroz regulaciju mikroklimatskih parametara, kao što su temperatura i vlažnost zraka, smanjivanje atmosferskog opterećenja čestičnim zagađenjem i reguliciju dinamike hidrološkog režima. Drugim riječima, vegetacija u urbanim prostorima ostvaruje niz pozitivnih efekata kao što su: povećanje vlažnosti vazduha, zaštita od prašine, čađi i dima, regulacija ruže vetrova kao i sadržaja vode u vodotocima, zatim pozitivan uticaj na ljudski organizam, dok se posebno posljednjih godina sve više uvažava pomenuta adaptaciona uloga u odnosu na klimatske promjene ((Kolić, 1993); (Crnčević, 2005); Cvejić et al. (2011); (Crnčević & Sekulić, 2012)).
Ovaj projekat daje doprinos mitigaciji efekata klimatskih promjena kroz urbanu poljoprivredu, odnosno dizajniranje zelenog krova na Soliteru 3 u Općini Kakanj u sklopu kojeg se potiče i na urbano pčelarstvo u cilju sprječavanja masovnog izumiranja pčela. S obzirom da je Kakanj industrijski grad neophodno je poticati na zelene inovacije i rješenja. Primjenom urbane poljoprivrede postiže se balans između ekonomije, društvenog blagostanja i zaštite prirodne sredine. Odabir intenzivnog krova sa kulturama ljekovitog, začinskog i aromatičnog, a ujedno i medonosnog bilja se u potpunosti uklapa sa uslovima na krovu koji su utvrđeni zahvaljujući analizi trenutnog stanja krova Solitera 3. Sve odabrane biljke su prilagođene klimatskim, ali i prostornim uslovima Općine Kakanj. Prijedlog zelenog krova koji je dizajniran kroz projekat može i treba biti prilika za razvoj i širenje koncepta urbane poljoprivrede u cijeloj Bosni i Hercegovini, a naročito treba potaknuti na razvoj i širenje urbanog pčelarstva kao jednog od načina sprječavanja sve učestalijeg izumiranja pčela.
Zeleni krov na Soliteru 3 u Kaknju je jedan od primjera multifunkcionalnosti urbane poljoprivrede koji će stanovništvo zainteresovati i potaknuti na održivo korištenje resursa, a ujedno i potaknuti na socijalizaciju i jačanje zajednice kroz niz aktivnosti koje doprinose psihičkom i fizičkom zdravlju svakog pojedinca. Ovaj projekat jeste i treba biti pozitivan primjer za sve ostale gradove u Bosni i Hercegovini.

INOVATIVNE AB PREFABRIKOVANE NOSIVE KONSTRUKCIJE

Kategorija: Zelene inovacije i tehnologije: inženjeri koji su razvili inovativne zelene kategorije, kompanije usmjerene na zelena rješenja, kompanije koje pokreću održivi tehnološki napredak
ŠIRBEGOVIĆ INŽENJERING D.O.O.

Primjena inovativnih AB prefabrikovanih konstrukcija omogućava maksimalno skraćenje vremena izgradnje, uz sve druge benefite, prije svega nosive konstrukcije.
Ovaj sistem gradnje je primjenljiv za sve namjene objekata.
Bitno je da projektanti i investitor uključe izvođača u prvoj fazi – izrada idejnog rješenja, kada je moguće maksimalno iskoristit sve prednosti primjene AB prefabrikovanih konstrukcija.
Danas kada je investitorima vrijeme jedan od najbitnih faktora ovim načinom gradnje moguće je dosta toga paralelno odrađivati i uvoditi sve izvođače u najkraćem vremenu.
S obzirom da je AB konstrukcija lagana i transparenta za usaglašavanje vrlo brzo se može pripremiti proizvodnja AB elemenata.
U velikom broju slučajeva ugovaranje i proizvodnja se pokreću po dobijanju urbanističke saglasnosti a realizacija na gradilištu može početi isti dan kad je građevinska saglasnost pravosnažna. U međuvremenu se na gradilištu mogu odraditi pripremni radovi u skladu sa zakonskom regulativom.
Značajna prednost je korištenje istog kalupa za proizvodnju AB elemenata u velikim serijama /klasično „šalovanje“ elemenata na gradilištu iziskuje puno više repromaterijala i dosta škarta koji se ne može više koristiti/.
Kvalitet betona koji se dobija u kontrolisanim uslovima i propisanim recepturama je nemoguće postići na samom gradilištu.
Svi korišteni materijali se mogu reciklirati i ponovo upotrijebiti.
Radni uslovi u fabrici su dosta humaniji i povrede na radu su svedene na minimum.
Arhitektonsko oblikovanje ima velike mogućnosti i slobodu u realizaciji.
Smanjeni materijalni i ljudski resursi daju veliko zadovoljstvo u projektovanju i izvođenju sa aspekta zelene gradnje.

Robotizovan sistem skidanja stakala s mašina za brizganja i ljepljenje stakala

Kategorija: Inovacije, istraživanje i razvoj novih proizvoda
Autotech BH d.o.o.

Ono što smo uveli u Prevent Goražde bilo je ništa manje nego revolucionarno. Automatizovani i robotizovani sistem za skidanje stakala s mašina za brizganje, skladištenje komada na namjenske palete nakon brizganja te lijepljenje stakala s robotima. Naš trud nije prošao nezapažen, čak smo osvojili prestižnu nagradu za inovativno rješenje u Sloveniji.
Najvažnije od svega, povrat investicije se očekuje za samo 1,5 godinu u kompaniji Prevent Goražde. Proizvodni radnici sada rade na visokovrijednim zadacima, dok se roboti brinu o manipulaciji komadima i prenosu paleta s jednog mjesta na drugo. Zamislite da su se odlučili za manuelni rad – sigurno bi se suočavali s izazovima nedostatka radne snage i povećanjem troškova.
Prije samo pet godina, vlasnici proizvodnih kompanija bili su skeptični prema automatizaciji i robotizaciji, imali su obilje radne snage. No, danas, rastući troškovi i pritisak globalnog tržišta promijenili su igru. Automatizacija i robotizacija postali su ključni čimbenici za rast i konkurentnost.
S ponosom mogu reći da su svi dogovoreni projekti u Bosni i Hercegovini realizirani u rekordnom roku. Trenutno smo u pregovorima s nekoliko renomiranih kompanija za nove poslove u BiH, a također imamo i velik broj otvorenih projekata u Njemačkoj i Sloveniji. AutotechBH, naša filijala, pruža podršku našoj matičnoj firmi Autotech Slovenija.
Ova priča nije samo o tehnološkom napretku; to je priča o hrabrosti, inovaciji i predanosti našem cilju. Prevent Goražde je primjer kako se promjenama možemo prilagoditi i rasti, bez obzira na izazove koji su pred nama.

Uloga standarda u planiranju zelene infrastrukture: Primjer grada Sarajeva

Kategorija: Infrastruktura / putna, vodosnabdijevanje, urbanizacija naseljenih mjesta
Emira Hukić

Svrha istraživanja standarda planiranja zelene infrastrukture je bio, da se provjeri do kojeg nivoa su zadovoljeni, jednom postavljeni standardi u prostorno-planskoj dokumentaciji Sarajeva, te da se daju argumenti za uspostavljanje novih na temelju aktuelnog stanja zelenih površina. U lokalnoj praksi urbanog planiranja, zelene površine se još uvijek pretežito tretiraju kao prostorno-estetski dio dizajna, ili je prenaglašena njihova funkcija za rekreaciju. Kao rezultat toga, funkcionalna uloga zelene infrastrukture nema tretman koji zaslužuje, a zelene površine se gube u korist izgrađenog zemljišta. Dostupni podaci o normativima zelenih površina se nalaze u Kantonalnom akcionom planu zaštite okoliša. Međutim, metoda dobijanja ovih vrijednosti nije jasna, a informacije o površini po kategorijama zelenih površina nisu poznate. Stoga, istraživanje uključuje a) kategorizaciju zelenih površina, b) evaluaciju pokazatelja zelene infrastrukture i c) istraživanje standarda ozelenjavanja koji su uspoređeni sa drugim relevantnim istraživanjima. Korištene su dvije metode za kvantifikaciju zelenih površina: ukupna zelena površina dobijena kroz foto tumačenje (istraživačko područje od 10-metarskih kanala korišteni su: zelena, plava, crvena i infracrvena na satelitskim slikama Sentinel S2) i ručna vektorizacija (ortofoto slika na katastar.ba, snimljena 23. juna 2009. godine), u programu Q-GIS. Druga metoda je bila neophodna za kategorizaciju zelenih površina. Istraživanje je obavljeno u okviru magistarskog rada MSc Dženane Tatlić na Šumarskom fakultetu Univerziteta u Sarajevu, uz podršku projekta Asocijacije pejzažnih arhitekata u BiH. Glavni rezultati otkrivaju prosječan odnos zelenog prema izgrađenom prostoru od 64,2%, ukupnu zelenu površinu po stanovniku od 203,6 m2, javnu zelenu površinu po stanovniku od 28,0 m2, 21 urbano-zelenu kategoriju, kategorije zelene površine s ograničenom upotrebom od 49,05 km2, ili 83,9%, i javne zelene površine od 10%. Na osnovu dobijenih rezultata, stekao se jasan uvid u stanje zelene infrastrukture u Sarajevu. Prethodno uspostavljeni normativi 1986. godine nisu dostignuti u gradu Sarajevo. Razmatrajući sve kategorije zelenih površina, istraživanje sugerira da još uvijek postoji potencijal za postizanje optimalnog nivoa zelenih površina za održivi grad.

Phoenix

Kategorija: Studentski projekti
Marko Glišić

Kratak opis inovacijeDaljinski kontrolisano specijalizovano vozilo PHOENIX za vatrogasne i spasilačke službe sa funkcijom snimanja, inspekcije i kontrole prostora i objekata od interesa.
Opremljeno IR camerom i COB LED osvjetljenjem pruža vrhunski kvalitet kontrole i inspekcije, pri tom vatrogasce i ostalo osoblje oslobađa rizika izlaganju štetnim gasovima, nestabilnim objektima i slično. All-steel-frame konstrukcija omogućava postojanost vozila u najzahtjevnijim uslovima rada gdje nesmetano obavlja svoju funkciju. Nezavisno vješanje na svim točkovima upareno sa gusjeničkim pogonom daje vozilu mogućnost savlađivanja i najzahtjevnijih terena i prepreka sa kojima se može susresti. Pri tome operater može biti udaljen od 200m do čak 5000m uz odgovarajuće radio stanice između operatera i vozila. Proizvod je trenutno u fazi prototipa.

GEP (eng. GSM Ecosystem for Payment) – GSM Ekosistem za plaćanje

Kategorija: IT industrija
Belmin Selimbegović

” GEP (eng. GSM Ecosystem for Payment) – GSM Ekosistem za plaćanje ” je pronalazak koji se odnosi na metod automatizacije naplate putarine, parkinga i javnog prijevoza, a prema međunarodnoj klasifikaciji (ICC) klasifikovanoj kao G06F (električna digitalna obrada podataka), G06Q (transport, komunikacije) i H04L (Protokoli između različitih IP adresa).
Patent se odnosi na inovativno softversko rješenje, koje predstavlja dodatni kanal plaćanja/naplate.GEP softwersko rješenje kojim se prvobitno nastoji automatizovati plaćanja putarina, parkinga, javnog prijevoza i sl., a u budućnosti se može proširiti i u druge svrhe.

GEP kanal za plaćanje je baziran na integraciji key value vrijednosti u obliku GSM broja korisnika, pri čemu se integracija vrši na postojećim tehničkim sistemima za identifikaciju istih (OCR, RFID/TAG sistemi) a proces se usmjeruju putem API protokola GEP sistema prema billingu, koji u pozadini prelazi na GSM operatora, a korisnik uspješno vrši prolazak/plaćanje. GSM Operator vrši naplaćivanje korištene usluge svojim poznatim metodama (Postpaid korisnici – faktura uz mjesečni račun; Prepaid – doplate koje će se naknadno definisati internim pravilnikom), a za iste usluge prosljeđuje transakciju trećim ugovornim stranama (kompanije, državne institucije itd čija se dobra koriste.)
GEP rješenje ima ulogu ‘mediatora’ između stranaka, trećih lica i GSM Operatora putem kojeg sve strane u predstavljenom ekosistemu ostvaruju interes u domenu automatizovanog i digitalizovanog načina naplate/plaćanja.

GEP kanal naplate sadrži nekoliko različitih sistema koji služe za automatizaciju različitih procesa i to:
* GETC (GSM Electronic Toll Collection) – za automatizaciju naplate putarine putem jedinstvenog TAG i GSM operatora; upravo ovo rješenje je predstavljeno u prezentaciji koja se nalazi u sklopu prijave i za njega je odobren PoC (proof of concept) od strane ASSECO Poland
* GEPC (GSM Electronic Parking Collection) – za automatizaciju naplate parkinga; usko povezano sa GETC rješenjem
* GETP (GSM Electronic Transport Payment) – za plaćanje javnog prijevoza; zasebno rješenje koje je bazirano na QR kodu
* ETS (Extra Tourist Solution) – rješenje koje rješava pitanja naplate putarine, parkinga i javnog prijevoza turistima;

GEP je EKO patent (zelena inovacija) nema štampanja karata i računa na naplatnim kućicama (autoput, parking, javni prevoz). Sva obavještenja/informacije o transakciji putem mobilnog telefona, sa posebnim qr kodom; validacija potvrde transakcije.
GEP Smanjuje interakciju/komunikaciju “sistema” sa korisnicima; svrha identifikacije i obavještavanja korisnika bez njihovih radnji u domeni:
Slanje sms-a, dopuna, hoće li se rampa (autoput, parking) otvoriti?, dovoljno sredstava na računu.
Cilj GEP inovacije je ponuditi dodatni kanal plaćanja preko GSM operatera upravo zbog činjenice da svaka osoba na planeti ima mobilni telefon. Pored svih aplikacija različitih strana (banke, platni sistemi itd.), GEP kanal nudi sinhronizaciju svih računa i plaćanja preko GSM operatera i olakšava korisnicima plaćanja i evidenciju.
Svi troškovi transporta se plaćaju istim kanalom.
GEP predstavlja temelj međunarodne komunikacije između GSM operatera, što otvara polje za nove inovacije koje se tiču segmenta – sigurnosti.

Edukaciona Ćelija sa kolaborativnim robotom

Kategorija: Inovacije, istraživanje i razvoj novih proizvoda
Dizart d.o.o.

Roboti su vec dugo dio nasih zivota ali obrazovni sistem to ne prepoznaje.
Posto su industrijski roboti ozbiljne i opasne masine uvoditi ih u obrazovni sistem
je bio izazov i rijetki su se upustali u to.
Stvar se mjenja pojavom kolaborativnih robota koji su po svim parametrima sigurni za upotrebu.
Problem za nase podrucje je cijena tih robota.
Sam robot kosta od 60 do 70 000 KM.
Sa edukacionom celijom zavisno od opcija ta cijena dostize i 100 000 KM.
Za nase skole to je vec nedostizna cifra a tesko je naci i donatore.
Dizart vec par godina testira razne kineske robote u pokusaju da odredimo sta je to sto cijenom i kvalitetom moze da se ponudi nasim skolama.
Nakon sto smo se odlucili koji ce to robot biti krenuli smo u dizajniranje nase edukacione celije
Celija je 100% nas dizajn i sve je napravljeno u nasoj radionici
Dijelovi su dizajnirani i prinatani na nasoj 3D farmi
Celija je modularna i moze se prilagoditi i skolama i firmama
Osim za edukaciju moze se koristiti za
varenje , pick and place , farbanje, pakovanje…. i posebno interesantno za privredu posluzivanje CNC masina
Ono sto ce biti interesantno svima je cijena
Sa nasom minimalnom marzom cijena celije sa robotom ce biti oko 24-25 000 KM + PDV
To je vec cijena koju skole mogu da prihvate a i potencijani donatori

SAR Audio – proizvodnja zvučnih kutija i audio sistema

Kategorija: Ostalo
SAR-LIGHT d.o.o.

S ponosom ističemo naše bogato iskustvo u industriji muzičke opreme koje seže unazad do 1996. godine, a koje je ključno doprinijelo stvaranju prvoklasnog domaćeg brenda zvučnih kutija – SAR. U temelju svake naše zvučne kutije leže vrhunske performanse, privlačan dizajn i beskompromisna kvaliteta – to su karakteristike koje čine snagu svakog proizvoda pod našim imenom.
Naš pristup izradi zvučnih kutija duboko je ukorijenjen u višegodišnjoj komunikaciji sa klijentima, muzičarima i audio inženjerima. Svoje iskustvo smo pažljivo integrirali kako bismo odgovorili na specifične potrebe tržišta, pridodavši svakom proizvodu notu vrhunske kvalitete koja već pronalazi svoje mjesto u objektima širom Bosne i Hercegovine, kao i širom zemalja regije i Europske unije.
Osmišljavanje zvučne kutije, testiranja, mjerenja i prilagodba od strane audio inženjera te u kranjoj mjeri i vizuelni identitet osmišljen u cilju da odgovori i na najzahtjevnije uslove korištenja te prilagođen za što jednostavniju upotrebu su samo jedan dio proizvodnog procesa.
Iza svake naše zvučne kutije stoji ručna izrada, upotreba visokokvalitetnog drveta te svjetski priznate komponente. Ovi elementi zajedno čine osnovu naših proizvoda i razlog su zašto biste trebali obratiti pažnju na nas.
Vođeni potrebama tržiša osmislili smo sada već značajan broj zvučnih kutija a sve u cilju kako bi mogli ponuditi rješenje za svaku potrebu i situaciju, od ugostiteljskih objekata i dnevnih varijanti do izvedbi uživo.
Naši gotovi proizvodi nose prestižne certifikate CE i RoHS, potvrđujući njihovu usklađenost sa strogim europskim standardima. Izrazito europsko porijeklo naših proizvoda dodatno naglašava našu posvećenost vrhunskom kvalitetu.
Uz SAR Audio zvučne kutije, gdje se spoj vrhunske izrade, beskompromisne kvalitete i estetskog dizajna pretvara se u jedinstveno muzičko iskustvo. SAR Audio vam garantuje ne samo vrhunski proizvod, već i partnerstvo koje cijeni izuzetnost u svakom tonu.

BPARCO – Bicycle Parking Concept

Kategorija: Mobilnost i transport
Damir Margeta

Svake se godine na tlu Evropske unije ukrade 4 miliona bicikala, a mnogi drugi budu predmetom djelimične krađe, tvz. bike-strippinga gdje se otuđuju pojedini dijelovi bicikala, obično točkovi ili sic u više od 66% slučajeva. Direktna šteta krađe iznosi €1,9 biliona, ali puno veći negativni uticaj ima gubitak biciklističkog prijevoznog potencijala. Gotovo 54% manje koristi bicikl, a više od 25% pokradenih biciklista zauvijek odustane od putovanja biciklom nakon krađe, što znači da Evropska unija izgubi blizu million biciklista godišnje. Navedeno poprima pravu dimenziju važnosti kada imamo na umu da je tokom 2023. godine, Evropski parlament izglasao Evropsku biciklističku strategiju (Strazbur, februar 2023.), kojom se predviđa udvostručenje broja kilometara pređenih biciklom do 2030. godine. Na ovu viziju se samo nastavila Evropska biciklistička deklaracija, usvojena u Sevilji oktobra ove godine, koja u poglavlju V., pod tačkom 22., propisuje implementaciju biciklističke parkirališne infrastrukture otporne na krađu i vandalizam bicikala.

Upravo je razvoj parkirališta za bicikle i električne romobile sa visokim stepenom sigurnosti funkcija serije parkirališnih stalaka zajedničkog naziva BPARCO – Bicycle Parking Concept. Koncept čine četiri međunarodno patentirane inovacije, čijom kombinacijom je nastalo dvanaest funkcionalno različitih modela BPARCO parkirališnih stalaka za vozila mikromobilnosti (bicikle i električne romobile).
Najvažnija patentirana inovacija je estetska integracija sigurnosnih lanaca visoke čvrstoće i žilavosti u konstrukciju parkirališnog stalka, čime je omogućena jedinstvena funkcija da se jednom standardnom bravom (U-bravom ili katancem) osiguraju svi njegovi ključni dijelovi: ram, oba točka i sjedište bicikla  Upravo su ovi dijelovi pojedinačno žrtva zloglasnog fenomena “bike-stripinga” (https://tinyurl.com/9b97vtyf), kombinacije krađe i vandalizma pri kojem se, bravom nevezani dijelovi bicikla za parkirališni stalak, lako otuđuju
Ovakvi vandalizirani bicikli često bivaju napušteni od strane svojih vlasnika na mjestu krađe i mjesecima ili čak godinama prepušteni zubu vremena, odajući pri tome neuglednu sliku nesigurnih gradskih ulica sve dok vlasti ne dozvole gradskim komunalnim službama njihovo uklanjanje. Navedeni problem u potpunosti rješava najvažnija BPARCO inovacija integracije sigurnosnih lanaca u parkirališni stalkak. Shodno njihovom tehničkom odabriru (60-63 HRC – tvrdoća po Rockvelu), lanci su neprekidivi na sječenje mehaničkim alatima, recimo kliještima za armaturu koje kradljivci najćešće koriste. Vrlo su otporni i na sječenje brusilicama, jer je potrebno između sedam i deset minuta za sječenje jednog i isto toliko za sječenje drugog lanca, čime je jasno da je krađa uveliko otežana i gotovo nemoguća na bilo kojoj iole prometnoj lokaciji.
Na opisani dizajn se nadograđuje dodatna patentirana inovacija koja omogućava potpuno osiguranje bicikla jednim-jedinim katancem, što predstavlja do sada nezabilježen dizajn kod parkirališta za bicikle.
U ovom slučaju, katanac predstavlja najslabiju tačku u slučaju krađe, jer je materijal njegove izrade lakši za pokušaj rezanja od samog lanca. Ovakav dodatak osnovnoj inovaciji, sa druge strane, u potpunosti onemogućava krađu bicikla i njegovih dijelova sve do tačke kada potencijalni kradljivci ne donesu vrlo kvalitetan i glomazan alat za krađu. Mogućnost osiguranja katancem pruža “manje marljivim biciklistima” da ipak zaštite cio bicikl korištenjem lakoprenosivog katanca.
Naglasimo da ovakva visoko-sigurnosna funkcija dolazi uz možda i presudni adut za odabir BPARCO parkirališnih stalaka u odnosu na rijetke prozivode sa sličnom funkcijom, a radi se estetskog integraciji lanaca u konstrukciju uz idealnu geometriju njihovog rasporeda, što omogućava osiguravanje velike većine bicikala različitih veličina i izvedbe rama. Lanci su ovješeni tako da su neprimjetni kada nisu u upotrebi osiguranja bicikla, što znači da je ostvarena visoka estetika koja može biti presudan faktor za odabir BPARCO-a od strane arhitekata, inžinjera koji često biraju parkirališnu infrastrukturu prilikom uređenja partera objekata ili gradskih ulica.
Naredna patentirana inovacija iz BPARCO-ovog asortimana je kreacija multifunkcionalnog modela koji je pored bicikala namijenjem i istovremenom parkiranju električnih romobila, vozila koje se u posljednjih nekoliko godina dokazalo kao fleksibilno i jeftino individualno prijevozno sredstvo i preplavilo ulice svjetskih gradova. Međutim, zbog drugačije konstrukcije u odnosu na bicikle, koji uvijek na svom ramu imaju barem jednu zatvorenu konturu (trokut od cijevnih profila), koja omogućava lako vezivanje bicikla za stanardne parkirališne stalke, kakvi su recimo “obrnuto-U” ili “klamerica” parkirališni stalci, e-romobili imaju šasiju u obliku slova “L”, odnosno otvorenu konturu rama. Navedeno otežava njihovo osiguranje standardnim bravama za biciklističke parkirališne stalke zbog sljedećeg razloga. Prostor unutar U-brave (standardna brava za bicikle), prilikom osiguranja e-romobila, je dovoljno komotan i romobil može biti lako otuđen izvlačenjem kroz unutrašnjost same brave. Navedeno je posebno jednostavno ukoliko se kradljivci odluče na odvijanje guvernalne romobila (obično osigurana sa nekoliko imbus vijka) i jednostavno provlačenje guvernale i upravljačke cijevi iz brave.
Dodatni problem osiguranja romobila je da, zbog njihove konstrukcije i niskog težišta, dolazi do otklizavanja sa standardnih parkirališnih stalka i pada na tle, čime može doći do oštećenja, ali predstavlja i određenu opasnost za kretanje prolaznika koji recimo preuzimaju svoj bicikl sa parkirališta.
Tehnika je navedene probleme nastojala riješiti osmišljavanjem zasebnih tehničkih rješenja parkirališta za e-romobile.
Međutim, ovakav pristup je iracionalan zbog sljedećih razloga: potrebna su dva parkirališna stalka, jedan za bicikle, a drugi za e-romobile, čime se uvećava utrošak materijala i enegije za izradu, izdvajaju dodatna sredstva prilikom nabavke i, najvažnije, zauzima se dvostruko veći prostor ispred objekta za parkiranje vozila, koja su u svojoj naravi i funkciji vrlo slična. Stoga nam se nametnuo tehnički logičan izazov i pitanje da ako bicikli i e-romobili, kao sredstva lakog individualnog gradskog prijevoza, već koriste iste biciklističke staze i trake za kretanje, zašto ne bi koristili istu parkirališnu infrastrukturu i brave prilikom parkiranja? Vođeni navedenom premisom, osmisli smo inovaciju koju smo pridodali standardnim stalcima za parkiranje bicikala, čime je nastao naš patentirani i prvi evropski multifunkcionalni parkirališni stalak prilagođen sigurnom odlaganju i bicikala i e-romobila pod komercijalnim nazivom BPARCO Mobility Arch.

Inovacija se sastoji u modifikaciji centralne prečke na kojoj je izrađeno nekoliko otvora (tehnoloških rupa) u namjenskom rasporedu koji odgovara prihvatu standardnih biciklističkih brava, pomenutih U-brava (U-lockovi). Rupe služe kao sidrište za prve dvije standardne veličine U-lockova i omogućavaju istovremeni prihvat upravljačke šipke romobila i jednog od oslonaca stalka. Na ovaj način, e-romobil je čvrsto osiguran protiv krađe i vandalizma na način da ga je nemoguće provući kroz unutrašnjost U-brave i ne može doći do njegovog otklizavanja niti pada sa parkirališnog stalka.

Naglašavamo da je Mobility Arch od septembra 2022. do danas implementiran na 16 lokacija u Sarajevu i Goraždu, a u decembru se očekuje implementacija na dodatne dvije lokacije u Bugojnu. 

Dosadašnja postignuća:
1. Izdat međunarodni patent za sve četiri inovacije iz date oblasti.

2. Pobjednik Tech Boost 4 startup pitch takmničenja: https://tinyurl.com/26fsff46 .

3. Finalista, Top 6 timova, EIT Jumpstarter startup takmničenju u kategoriji Urban Mobility: https://grandfinal.eitjumpstarter.eu/ ; LinkedIn: https://tinyurl.com/u7suzvw2 , https://tinyurl.com/ymyj5v73

4. Dobitnik granta Trezora BH inovacija za razvoj koncepta inovacije i izradu prototipa: https://tinyurl.com/zfr54hsd

5. Linkovi o važnijim implementacijama:
a. Zgrada Predsjedništva BiH – Ustavni sud: https://tinyurl.com/44pnmd9r
b. Zgrada Općine Centar: https://tinyurl.com/zud9tf66
c. Prvo Sarajevsko ostrvo mobilnosti: https://tinyurl.com/y98r54sx
d. Mašinski fakultet Sarajevo: https://tinyurl.com/2ajzy7r9
e. Druge pogledajte u priloženom folderu “BPARCO Mobility Arch – Implementacije”

6. Predstavili smo se na desetak važnijih konferencija o urbanoj mobilnosti, od kojih bismo izdvojili:
a. Velo-City u Ljubljani (juni 2022.) https://tinyurl.com/2bbbbkd7
b. CIVINET – Svečana konferencija povodom desetogodišnjice Organizacije (Ljubljana, mart 2023.) https://tinyurl.com/3mkpy3mp
c. Sarajevo Unlimited, novembar 2023. https://tinyurl.com/35w62vkb
d. GiZ – ORF-ETC, Sarajevo, novembar 2022. https://tinyurl.com/5bb6z9r5

7. Važnije medijske objave o projektu:
a. BIHAMK Magazin: https://tinyurl.com/mr3ecn7m
b. Intertraffic: https://www.intertraffic.com/news/rest-assured
c. Business Magazine: https://tinyurl.com/bdz6knhf
d. Balkan Traffic: https://tinyurl.com/y6wbmpzv

3D Akademija – lideri promjene!

Kategorija: Studentski projekti
Damir Hanić

3D Akademija kultivira buduće lidere kroz praktične radionice iz 3D printanja,3D skeniranja i Arduina . Naš dinamični program podstiče kreativno rješavanje problema, tehnološku pismenost, i liderske sposobnosti, gurajući studente prema vođenju inovacijskim ulogama u svijetu koji se brzo razvijaja.

Situacija u Bosni i Hercegovini predstavlja jedinstvenu priliku za našu edukacijsku inicijativu. Iako 3D tehnologije printanja i skeniranja drže ogroman potencijal za inovacije, njihovo usvajanje ostaje ograničeno. Ovi vrhunski alati su relativno nepoznati ljudima zbog svoje ograničene popularnosti i oskudnih resursa obrazovnih ustanova. Mladi, iako su čuli za ove tehnologije, nedostaje im prilika za njihovo istraživanje iz prve ruke, ometane financijskim ograničenjima i ograničen pristup u obrazovnim ustanovama.
Suprotno tome, Arduino tehnologija pokazuje veću poznavanje i primjenu, ali se susreće sa preprekama u procesu samoučenja zbog svoje kompleksnosti. Iako se intenzivnije koristi, njegov puni potencijal ostaje neiskorišten bez odgovarajućih uputstava i resursa. Obrazovne ustanove postepeno integriraju Arduino u nastavne programe, što odražava na ranu fazu implementacije te tehnologije u Bosni i Hercegovini.
Naš projekt se pojavljuje na rješavanju ovih sistemskih praznina i propusta, čiji je cilj uvesti, demistificirati i osnažiti mladime sa ovim transformativnim tehnologijama. Zamišljamo budućnost u kojoj 3D printanje, 3D skeniranje i Arduino platforme nisu samo buzzwords, već alati lako dostupni studentima i inovatorima.

Rezultati projekta

Učesnici ovih dinamičkih radionica aktivno će se uključiti u niz malih projekata, koristeći 3D printanje, 3D skeniranja i Arduino platforme. Ove praktične iskustva potaknuće jedinstvenu mješavinu tehničke stručnosti i liderske vještine, osnažujući buduće lidere za pokretanje inovacija i pozitivnih promjena u različitim sektorima.

Ishodi 3D printanja:
– Prototipiranje projekta: Učesnici će početi, dizajnirati i izraditi funkcionalne prototipove pomoću 3D tehnologije ispisa, donoseći nove koncepte riješenja za život.
– Kreativno izražavanje: Kroz umjetničke projekte, studenti će istražiti fuziju mašte i tehnologije, koristeći 3D printanje za transformiranje inovativnih dizajna u opipljive, vizualno upečatljive kreacije.

Ishodi 3D skeniranja:
– Digitalni artefakti: Studenti će steći ekspertizu u 3D skeniranju, učeći dokumentovati objekate u stvarnom svijetu i okruženju kao digitalne modele, davanjem im mogućnosti za kulturanu prezervaciju Bosansko- Hercegovačkih znamenitosti.

Ishodi arduina:
– Kodiranje: Kroz kodiranje i programiranje arduino projekata, studenti će izgraditi logiku razmišljanja, stječući vještine za riješavanje inžinjerskih problema

Opis projektnih aktivnosti
Naš projekt obuhvata jednojesečnu edukaciju u 3D printanju, 3D skeniranju i Arduino programiranju, s naglaskom na poticanju inovacija i rasta, te se stoga prijavljujemo za nagradu “Made in BiH”. Suradnjom s lokalnim stručnjacima i prilagodbom sadržaja edukacije prema potrebama zajednice, želimo doprinijeti promicanju domaće tehnološke izvrsnosti.

Predstavljamo sveobuhvatan plan angažmana kako bismo sinergizirali naš jednomjesečnu edukaciju u 3D printanju, 3D skeniranju i Arduino programiranju s domaćom zajednicom:
– Prilagođeno učenje: Prilagodite sadržaj tečaja kako bi odgovarao potrebama sudionika, ističući praktične primjene za njihove inovativne projekte.
– Kolaborativni projekti: Potičemo zajedničke projekte između polaznika tečaja, promičući domaću tehnološku zajednicu.
– Feedback loop: Kontinuirano tražimo povratne informacije od sudionika kako bi smo usavršavali tečaj i prilagođavali ga njihovim očekivanjima.
– Dugoročna integracija: Istražujemo mogućnosti integracije rezultata edukacija u šire domaće inicijative, doprinoseći dugotrajnom razvoju Bosansko- hercegovačke zajednice.

Projektni raspored
Modul 1: Osnove 3D printanja i dizajna
– Sesija jedan: Uvod u 3D printanje, komponente, softver i prototipiranje
– Sesija dva: Rad na dizajnu, stvaranje vlastitog projekta/dizajna, 3D printanje tih dizajnova

Modul 2: Proširivanje horizonta s 3D skeniranjem
– Sesija tri: 3D skeniranje, digitalizacija, osnove 3D skeniranja
– Sesija četiri: Rad na projektu i stvaranje modela

Modul 3: Osnove Arduina i interaktivni projekti
– Sesija pet: Osnove Arduina i kodiranje
– Sesija šest: Stvaranje projekta s Arduinom

Modul 4: Napredne teme 3D printanja i Arduina
– Sesija sedam: Napredne teme 3D printanja
– Sesija osam: Napredne teme Arduina

Modul 5: Spajanje vještina – Integrativni projekti
– Sesija devet: Suradnja na konceptima integrativnih projekata
– Sesija deset: Testiranje stvorenih integriranih projekata

Farma za uzgoj gljiva

Kategorija: Inovacije, istraživanje i razvoj novih proizvoda
Nermaris d.o.o. Poslovna jedinica PROMETAL

Očekuje se da će rastući trend veganstva i rastuća potražnja za biljnim proteinima, kao što su mikoproteini i mesne alternative, potaknuti rast prihoda na na svjetskom tržištu gljiva. Prema podacima Spoljno trgovinske komore BiH Tokom devet mjeseci ove godine iz Bosne i Hercegovine izvezeno je gljiva u vrijednosti 16,4 miliona KM, dok je u istom period lani izvezeno 13,6 miliona KM. Uvoz gljiva u prvih devet mjeseci iznosio je 2,6 miliona KM.

Naša kompanija se bavi proizvodnjom i montažom tunela za uzgoj gljiva i jedina smo kompanija na teritoriji Balkana koja može ponuditi izgradnju i montažu kompletne farme za uzgoj gljiva po sistemu” ključ u ruke”. Projektni tim naše poslovne jedinice Prometal izrađuje kompletnu tehničku dokumentacija i dizajnerska rješenja prema željenim lokacijama.

Farme za uzgoj gljiva sastoje se od nekoliko tehničkih jedinica:
-Tuneli za uzgoj gljiva s podkonstrukcijama za čuvanje elektro opreme I instalacija
– Pomoćni objekti za skladištenje ubranih gljiva i pakirnica
– Kotlovnica
-Metalne stalaže

Prometal tuneli za uzgoj gljiva izradjuju se u širinama od 7,6m do 12m. Konstrukcije tunela su izradjenje od okruglih pocinčanih cijevi odgovarajućug promjera i debljine stijenke. Podkonstrukcije se izrađuju od čeličnih pocinčanih cijevi koje su obložene termoizolacionim panelima odgovarajuće debljine.

Proizvodnja gljiva u tunelima ima nekoliko prednosti u odnosu na proizvodnju u stabilnim zidanim objektima. Tuneli imaju ravne bočne strane za lakši pristup i bolju cirkulaciju zraka, mogućnost organske-ekološke-biološke proizvodnje gljive,te je značajno jeftinija investicija. Prometal konstrukcije tunela i materijali koji se koriste za pokrivanje pogodni su za gotovo sve klimatske uslove.

CNC MAŠINA ZA OBRADU VRATA SA INTEGRISANIM CAD/CAM SOFTVEROM

Kategorija: Inovacije, istraživanje i razvoj novih proizvoda
TEAM CNC D.O.O.

MAŠINA KOJA JE NAMJENJENA ISKLJUČIVO ZA OBRADU VRATA, MAŠINA SE SASTOJI SA 6 OSA OD KOJIH 3+3 RADE SIMULTANO. MAŠINA IZVRŠAVA SLOŽENE OPERACIJE PREMA PROGRAMU KOJI JE SASTAVNI DIO PROJEKTA. SOFTVER OMOGUĆAVA DA KROZ GRAFIČKI PRIKAZ LAHKO DEFINIŠEMO ŽELJENE OPERACIJE I DEFINIŠEMO PARAMETRE OBRADE.
MAŠINA JE RAZVIJENA NAKON ISTRAŽIVANJA TRŽIŠTA I UTVĐIVANJA POTREBE ZA IZRADU ISTE A U CILJU OPTIMIZACIJE PROIZVODNOG PROCESA PRILIKOM IZRADE NAJČEŠĆE SOBNIH VRATA. PRONAŠLA JE VELIKU PRIMJENU VEĆ NAKON KRATKOG PERIODA.

 

METRON – robotska ćelija za zavarivanje kabina

Kategorija: Inovacije, istraživanje i razvoj novih proizvoda
Metron Automation d.o.o.

Projektovanje i izrada robotske ćelije za zavarivanje kabina Italijanskog proizvodjača teleskopskih dizalica Manitou.Robotska ćelija instalirana je u firmi Bosancar koja se nalazi u Bosanskoj Krupi i bavi se izradom kabina za prozvodjača Manitou.
Firma Metron je nakon analize trenutnog stanja ponudila koncept robotskog rješenja koji se sastoji od robotske ruke, Gantry linearnog sistema sa dvije ose Y i Z, i dva dvoosna pozicionera za manipulaciju radnim komadom.
Sistem je samostalno projektovan, na osnovu uvida u trenutno stanje proizvodnje koje se zasnivalo na ručnom zavarivanju i izradjene su sve komponente robotske ćelije, od mašinske obrade ,montaže, instalacije, tehnologije zavarivanja i programiranja sistema.
Instalirano je rješenje nakon 6 mjeseci potpisivanja ugovora i povećalo je kapacitet tri puta uz isti broj radnika koji rade na pripremi proizvoda odnosno kabina, koje robot samostalno zavaruje.

 

Izgradnja autoceste na Koridoru Vc, poddionice Putnikovo Brdo – Medakovo i Medakovo – Ozimica

Kategorija: Infrastruktura / putna, vodosnabdijevanje, urbanizacija naseljenih mjesta
JP Autoceste Federacije Bosne i Hercegovine d.o.o.

Izgradnja autoceste na Koridoru Vc, dionice Medakovo – Ozimica i Putnikovo Brdo – Medakovo

Dionica Medakovo – Ozimica

Ukupna dužina trase autoputa na ovoj poddionici iznosi oko 21,3 km. Početak poddionice je odmah nakon petlje Medakovo na stacionaži km 0+300. Ova poddionica je tlocrtno usklađena sa prethodnom dionicom Putnikovo Brdo – Medakovo. Nadalje, trasa prolazi kroz manje ili više naseljena mjesta (Alispahići, N. Šeher, Ljubatović i dr.) i nenaseljena područja. Na mnogim mjestima se sudara sa postojećim rijekama. Iz tog razloga je bila potrebna regulacija rijeke na cijelom području, što će u budućnosti imati pozitivan uticaj na sigurnost od mogućih poplava okolnih područja. Regulacija rijeke je ograničila trasu na uži pojas te su se time napravile mnoge kolizije sa postojećim i novoprojektovanim putevima. Trasa od km 14 + 000,00 do km 15 + 800,00 planirana je u tunelu Crni Vrh, cca. 2200 m dužine. Nakon izlaska iz tunela, trasa je položena prema jugu. U Ozimici je planirano povezivanje autoputa sa magistralnim putem M-17 sa petljom “Ozimice”. Veza petlje sa magistralnom saobraćajnicom ostvaruje se T vezom. Između petlje i raskrsnice na M-17 projektovan je objekat za naplatu putarine sa dva ulaza i dva izlaza. Trasa se završava nakon petlje Ozimica na stacionaži km 21+023.

Izvođač radova: Cengiz Insat Turska

Nadzor nad izvođenjem radova: Konzorcij kompanija Yuksel Turska i Trasa doo Sarajevo

Dionica Putnikovo Brdo – Medakovo

Putnikovo brdo – Medakovo

Dionica je duga 8,5 kilometara i gradi se na području općina: Tešanj, Usora i Doboj Jug.

Početak trase je na izlazu iz tunela Putnikovo brdo 2 na međuentitetskoj liniji, a završava poslije petlje Medakovo.

Na dionici će se graditi sljedeći objekti: šest mostova, jedan manji tunel, pet potputnjaka, jedan natputnjak, sedam hidrotehničkih objekata, dvije petlje, čeono i bočno naplatno mjesto, te jedan centar za održavanje i kontrolu prometa na autocesti. Također, dio projekta je i regulacija rijeke Usore u dužini potrebnoj za izvođenje predmetne dionice autoceste na Koridoru Vc, regulacija rijeke Tešanjke, izmještanje postojeće magistralne ceste M-4, dužine cca 3,5 kilometara te rekonstrukcija lokalnih cesta.

Zvanični početak radova je bio u junu ove godine.

Sredinom prošlog mjeseca završen je iskop lijeve tunelske cijevi tunela Hrastik dužine 100 m. U toku su zemljani radovi i ugradnja nasipa na trasi i petlji te je do sada završeno oko 40 posto.  Radi se na regulaciji korita rijeka Tešanjke i Usore, te izmještanju magistralne ceste M4 u dužini od 3,5 km i završeno je 55 posto.

Od šest mostova trenutni fokus radova je na mostovima Usora 1 i 2.

Izvođač radova je Euro-Asfalt d.o.o. Sarajevo.

Nadzor nad izvođenjem radova vrši IRD Engineering S.r.l. (Italija).

Izgradnja ove dionice se finansira sredstvima osiguranim u okviru ugovora o zajmu sklopljenog s Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD), te bespovratnim sredstvima Evropske unije koja su osigurana u okviru Agende za povezivanje preko Investicijskog okvira za Zapadni Balkan (WBIF).